Een goed gesprek

Het is tijd voor een goed gesprek!

Misschien niet zo prettig om te constateren dat we niet (goed) luisteren. Verklaarbaar is het wel. De eerste reden is dat we liever praten. Wie praat heeft de controle over het gesprek (en je hoeft niet te luisteren naar iets dat je niet interesseert). De tweede reden is dat we snel afgeleid zijn. Het kost nu eenmaal veel energie om je aandacht erbij te houden. Het goede nieuws: een goed gesprek kun je leren.

Bij “De Luistercompagnie” word je meegenomen in jouw manier van luisteren en krijg je handvatten aangereikt om echt een goed gesprek te voeren.

Tegenwoordig kunnen we elk moment van de dag met elkaar communiceren. Maar de kwaliteit van onze gesprekken lijkt er niet beter op geworden, integendeel! Vluchtigheid en een gebrek aan werkelijke aandacht veroorzaken onvrede en misverstanden. Niet alleen in persoonlijke relaties, maar ook op en rond de werkvloer. Medewerkers voelen zich niet serieus genomen en niet gewaardeerd. Klanten zijn ontevreden, omdat ze zich als een nummer behandeld voelen doordat er niet “echt” naar ze geluisterd wordt. Hoogste tijd voor een goed gesprek!

Daarom hebben we twee oren en maar één mond, opdat we meer zouden luisteren en minder spreken
– Vitae Philosophoreum 7, 23 –

Een goed gesprek voeren is een kunst

Je zou het niet zeggen, maar het voeren van een écht goed gesprek is niet eenvoudig. Let maar eens op hoe lastig het is om de ander niet in de rede te vallen. We doen het voortdurend: niet uit onbeleefdheid, maar vanuit herkenning. Voor je het weet heb je het gesprek overgenomen. Dat gebeurt over en weer en al snel is niet meer helder wie de spreker is. Dit gebeurt doorlopend en daarom vinden we het normaal. Maar zou het niet veel prettiger zijn als je jouw verhaal volledig kan vertellen, zodat je je echt gehoord voelt?

De OOR-sprong van een goed gesprek is luisteren

Goed luisteren appelleert aan de basisbehoefte van de mens om begrepen en gewaardeerd te worden. Zó belangrijk is een goed gesprek. Het staat of valt met de mate waarin je kunt luisteren met volle aandacht.

Een goed gesprek is een gesprek waarbij jij jouw verhaal kan vertellen en waarbij de ander luistert en doorvraagt, zodat jij steeds meer informatie kan vertellen. Dus de kunst van een goed gesprek hangt niet af van de vertelkwaliteit, maar van de luisterkwaliteit.

Wat levert deze training op?

  • Je wordt je bewust van jouw eigen manier van luisteren.
  • Je leert inlevend luisteren
  • Je ervaart het verschil tussen luisteren en “luisteren”.
  • Je leert wat een goede samenwerking kan zijn.

  • Je krijgt handvatten om een goed gesprek te voeren

  • Je leert anders te kijken naar een ander.

  • Je hebt “echt” aandacht voor een ander.

Ontdek jezelf met onze trainingen

Bij elke training een gezonde, smakelijke lunch en kopje koffie en thee inbegrepen. Vraag vrijblijvend meer informatie aan.

Wij werken samen met