Training
Een goed gesprek
Het is tijd voor een goed gesprek!
Tegenwoordig kunnen we elk moment van de dag met elkaar communiceren. Maar de kwaliteit van onze gesprekken lijkt er niet beter op geworden, integendeel! Vluchtigheid en een gebrek aan werkelijke aandacht veroorzaken onvrede en misverstanden. Niet alleen in persoonlijke relaties, maar ook op en rond de werkvloer. Medewerkers voelen zich niet serieus genomen en niet gewaardeerd. Klanten zijn ontevreden, omdat ze zich als een nummer behandeld voelen doordat er niet “echt” naar ze geluisterd wordt. Hoogste tijd voor een goed gesprek!
Een goed gesprek
training
Eerst volgende training:
30 juni 2021
7 juli 2021
Daarom hebben we twee oren en maar één mond, opdat we meer zouden luisteren en minder spreken
– Vitae Philosophoreum 7, 23 –
Een goed gesprek voeren is een kunst
Je zou het niet zeggen, maar het voeren van een écht goed gesprek is niet eenvoudig. Let maar eens op hoe lastig het is om de ander niet in de rede te vallen. We doen het voortdurend: niet uit onbeleefdheid, maar vanuit herkenning. Voor je het weet heb je het gesprek overgenomen. Dat gebeurt over en weer en al snel is niet meer helder wie de spreker is. Dit gebeurt doorlopend en daarom vinden we het normaal. Maar zou het niet veel prettiger zijn als je jouw verhaal volledig kan vertellen, zodat je je echt gehoord voelt?
De OOR-sprong van een goed gesprek is luisteren
Goed luisteren appelleert aan de basisbehoefte van de mens om begrepen en gewaardeerd te worden. Zó belangrijk is een goed gesprek. Het staat of valt met de mate waarin je kunt luisteren met volle aandacht.
Een goed gesprek is een gesprek waarbij jij jouw verhaal kan vertellen en waarbij de ander luistert en doorvraagt, zodat jij steeds meer informatie kan vertellen. Dus de kunst van een goed gesprek hangt niet af van de vertelkwaliteit, maar van de luisterkwaliteit.
De eerste volgende training is woensdag 30 juni 2021
Wat levert deze training op?
luisteren
Je wordt je bewust van jouw eigen manier van luisteren
inlevend
Je leert inlevend luisteren
verschil
Je ervaart het verschil tussen luisteren en “luisteren”
Samenwerking
Je leert wat een goede samenwerking kan zijn
handvatten
Je krijgt handvatten om een goed gesprek te voeren
Anders kijken
Je leert anders te kijken naar een ander
Aandacht
Je hebt “echt” aandacht voor een ander
Benieuwd geworden?
Bij elke training een gezonde, smakelijke lunch en kopje koffie en thee inbegrepen. Onze eerst volgende training van Een Goed Gesprek is op 3 april 2020.